-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8096 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

شخصي مبلغي از بانك وام مي گيرد و در اختيار ديگري مي گذارد كه كاسبي كند، به اين شرط كه اقساط وام را بپردازد و پس از اتمام قسط ها تمامي مبلغ دريافتي را به وام گيرنده مسترد كند. آيا اين معامله كه با توافق و طيب نفس انجام شده، جائز است؟

اگر آن شخص از بانك يا از شخص ديگري وام قرض الحسنه گرفته، اختيار اين پول به دست خودش ميباشد و ميتواند به ديگران به عنوان مضاربه بپردازد و طبق مسائل مضاربه كه در سؤال قبل توضيح داده شد، عمل نمايد. در اين صورت ميتواند اين پول را سرمه قرار داده و به ديگري به عنوان مضاربه بدهد و قرار بگذارند كه از سود حاصله آن مقدار كه سهم صاحب پول است، اقساط ماهانه را بپردازد.

اگر از بانك مخصوصاً از بانك هاي دولتي (كه قرض الحسنه نمي دهند مگر در موارد اندك) وام جعاله يا مضاربه يا مشاركت گرفته، بايد بر اساس قراردادي كه با بانك بسته، عمل نمايد و نمي تواند به ديگري قرض بدهد يا آن را به عنوان مضاربه يا جعاله يا مشاركت به ديگري بدهد. اين كار گرچه با طيب نفس و با توافق طرفين صورت گرفته باشد، صحيح نيست.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.